Helsingin raitiolinjasto uudistuu elokuussa – tietopaketti muutoksista julkaistu HSL:n verkkosivuilla

Helsingin raitiovaunulinjat ovat säilyneet yksittäisiä muutoksia lukuun ottamatta hyvin muuttumattomina jo kolmisenkymmentä vuotta. Sinä aikana kaupunki on kuitenkin kasvanut – ja kasvaa edelleen. Ensi elokuussa raitiolinjasto uudistuu, jotta ratikat palvelisivat Helsingin kantakaupungissa matkustavia myös tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.

Uudistus tulee voimaan 14. elokuuta tänä vuonna. Silloin muuttuvat linjojen 1, 2, 3, 7 ja 9 reitit, ja lisäksi joidenkin linjojen aikatauluihin tehdään muutoksia. Vuoden 2017 aikana raitiovaunut saavat lisäksi käyttöönsä kaksi uutta katuosuutta: raitiovaunu 3 alkaa kulkea Reijolankadun uutta rataa Laaksossa ja linja 9 Välimerenkatua pitkin Jätkäsaaressa. Molempia ratoja rakennetaan tulevan kesän aikana.

Uuden linjaston suunnittelun lähtökohtana on ollut, että tärkeimmille yhteysväleille muodostuu tiheä ja säännöllinen raitioliikenteen vuoroväli kahden linjan yhdistelmänä. Tämä parantaa raitioliikennettä esimerkiksi Töölön ja Sörnäisten välillä, kun linjat 1 ja 8 kulkevat Helsinginkatua pitkin noin 5–6 minuutin yhteisellä vuorovälillä.

Samalla tavoin kahden linjan yhdistelmät muodostavat hyvän ja tiheän palvelutason esimerkiksi Töölön ja keskustan välille, Eiran ja keskustan välille, Jätkäsaaren ja keskustan välille sekä Mannerheimintielle ja Hämeentielle.

”Nykyisessä linjastossa on paikkoja, jotka eivät kerää matkustajia toivotulla tavalla, ja samaan aikaan joillain yhteysväleillä raitiovaunujen kapasiteetti ei tahdo riittää. Pyrimme näillä raitiolinjaston muutoksilla tekemään matkanteosta mahdollisimman hyvää mahdollisimman monelle”, kertoo joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty.

Näistä muutoksista on nyt koottu verkkosivusto HSL:n sivuille osoitteeseen hsl.fi/raitiolinjat2017. Sen tietoja täydennetään vuoden mittaan, kun raitiolinjaston uudistuminen lähenee.

Katse on jo tulevaisuudessa

Raitiolinjaston uudistukset jatkuvat myös vuoden 2017 jälkeen sitä mukaa kuin uusia rataosuuksia valmistuu. Linja 6 jatkuu eteläpäässään Hietalahdesta edelleen Telakkarantaan. Linja 9 taas jatkuu Ilmalaan, ja Jätkäsaaren raitiolinjasto täydentyy lopulliseen muotoonsa 2020-luvun alussa. Raitiovaunut liikennöivät ensi vuosikymmenellä myös Kalasatamaan, ja linjastoa suunnitellaan parhaillaan.

Raitioliikenne laajenee myös kantakaupungin ulkopuolelle, kun Raide-Jokeri-pikaraitiotietä aletaan rakentaa Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille lähivuosina. Myös keskustan ja Laajasalon välisestä raitioyhteydestä, Kruunusilloista, on tehty rakentamispäätös.

”Helsingin raitioliikenteen matkustajamäärät ovat olleet viime vuosina hienoisessa kasvussa, ja tällä linjalla haluamme edelleen jatkaa”, Räty kertoo.

Raitioliikenteen linjastosuunnitelman tekeminen aloitettiin vuonna 2013, ja HSL:n hallitus hyväksyi suunnitelman toukokuussa 2015.

Raitiolinjaston muutokset pähkinänkuoressa:

•    Linjojen 1, 2, 3, 7 ja 9 reitit muuttuvat. Linjojen 7A ja 7B sekä 2 ja 3 muodostamat renkaat puretaan, ja kaikki linjat saavat alku- ja päätepisteensä.
•    Linja 1 alkaa kulkea päivittäin, ja sen reitti muuttuu. Samalla Töölön ja Sörnäisten välillä kulkee raitioliikennettä entistä tiiviimmin.
•    Linja 9 ei enää aja Länsiterminaalille vaan Jätkäsaaren Saukonpaateen. Linja 7 alkaa kulkea keskustasta Länsiterminaalille linjan 9 nykyistä reittiä.
•    Töölön Runeberginkadulla kulkevat raitiovaunut kulkevat Kampin sijaan Lasipalatsille Arkadiankatua pitkin.
•    Linjojen aikataulujen suunnittelussa pyritään luomaan kantakaupungin pääkaduille kahden linjan yhdistelmänä tiheät ja säännölliset 5–6 minuutin vuorovälit.

Raitiolinjaston uudistus HSL:n verkkosivuilla: hsl.fi/raitiolinjat2017