HSL hyvittää pitkiä kausilippuja koronaviruksen takia

Hyvitämme asiakkaidemme kausilippuja koronavirusepidemian takia, jos asiakkaalla ei ole tarvetta joukkoliikenteelle. HSL:n hallitus päätti kokouksessaan keskiviikkoiltana valtuuttaa HSL:n toimitusjohtajan päättämään koronan hyvityskäytännöistä seuraavasti.

Hyvitystä saa, jos kausilippu on:

  • ostettu 16.3. tai sitä ennen, ja
  • voimassa 16.4. tai sen jälkeen

HSL-sovellus

HSL-sovelluksen jatkuvan säästötilauksen lippujen lopettamisesta ei peritä huhtikuussa sanktiomaksua, ja 16.3. jälkeen irtisanotut jatkuvien säästötilausten sanktiomaksut palautetaan toukokuussa.

Kun keskeytät säästötilaustasi sovelluksessasi, sovellus ilmoittaa edelleen, että irtisanomismaksu veloitetaan. Niin ei siis ole, ja voit ilmoituksesta huolimatta keskeyttää säästötilauksesi veloituksetta huhtikuun ajan.

HSL-sovelluksen jatkuvan säästötilauksen lipun käyttämättömistä päivistä ei kuitenkaan makseta erillistä hyvitystä.

HSL-kortti

HSL-kortille ladatut pidemmät kaudet (kauden alku 16.3. tai aiemmin ja kausi jatkuu 16.4. tai pidemmälle) hyvitetään siltä osin kuin kausi jatkuu 16.4. jälkeen. Hyvityksen saa luopumalla HSL-kortista postittamalla sen HSL:lle toukokuun loppuun mennessä. Myös kortilla oleva arvo hyvitetään.

Jos kuitenkin tarvitset edelleen kausilippua, pidä kausilippusi edelleen normaalisti voimassa.

Ohjeet HSL-kortin postittamiseksi

Kortin palauttamisesta ei peritä käsittelymaksua, ja uuden kortin voi hankkia myöhemmin maksutta.

Alennusta kausilipuista epidemian laannuttua

Aiomme tarjota 50 prosentin alennuksen HSL-sovelluksen ja HSL-kortin 30 vuorokauden kausilipuista syksyllä, kun koronavirusepidemia sallii. Tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin.

Kysymyksiä ja vastauksia

Mitä käytännössä tarkoittaa kausilippu, joka on ostettu 16.3. tai aikaisemmin, mutta joka on voimassa 16.4. tai sen jälkeen?

Jos olet ostanut kausilipun 16.3. tai sitä ennen, ja se on voimassa vielä 16.4. tai sen jälkeen, saat hyvityksen siltä ajalta, joka on 16.4. tai sen jälkeen.

Tämä koskee myös niitä lippuja, joiden voimassaolo alkaa vasta ostopäivän jälkeen.

Esimerkkejä:

  • Olet ostanut HSL-sovelluksella 30 vuorokauden kausilipun 16.3.-15.4. -> Et saa hyvitystä.
  • Olet ostanut HSL-kortille 13.3. kausilipun, joka on voimassa ostohetkestä 24.4. asti -> Saat hyvityksen ajalta 16.-24.4.
  • Olet ostanut HSL-kortilla 17.3. kausilipun, joka on voimassa ostohetkestä 60 vuorokautta eteenpäin -> Et saa hyvitystä.
  • Olet ostanut HSL-kortille 15.3. kausilipun, joka on voimassa 1.4.-15.5. -> Saat hyvityksen ajalta 16.4.-15.5.
  • Olet ostanut HSL-sovelluksella jatkuvan säästötilauksen lipun, ja haluat katkaista tilauksen -> Sinun ei tarvitse maksaa sanktiomaksua tilauksen irtisanomisesta, jos olet irtisanonut tai irtisanot sen ajanjaksolla 16.3.-30.4.

Miksi hyvityksen saa vain 16.4. jälkeisestä ajasta?

Haluamme tarjota hyvityksen kausilippuihin nimenomaan niille, joille lipun ylimääräinen voimassaolo aiheuttaa kaikkein suurimmat taloudelliset tappiot.

Niille, jotka eivät nyt saa lippuhyvitystä, tarjoamme kuitenkin mahdollisuuden ostaa kausilippuja puoleen hintaan syksyllä, kun koronavirusepidemia sen mahdollistaa. Samat alennukset ovat toki voimassa muillekin.

Koronavirusepidemia aiheutti koko yhteiskunnassa massiivisen ja yhtäkkisen muutoksen, ja tämä koskee myös HSL:n toimintaa. Tästä syystä olemme myös joutuneet rajaamaan hyvityksiä sen mukaan, miten paljon taloudellisia ja muita resursseja meillä on käytettävissämme. Olemme kuitenkin pyrkineet löytämään asiaan mahdollisimman oikeudenmukaisen ratkaisun. Meillä ei valitettavasti ole kapasiteettia käsitellä kaikkien 16.3. voimassa olleiden kausien hyvittämistä, sillä työ on manuaalista.

Joukkoliikenne on toiminut joitakin harvennuksia lukuun ottamatta melko normaalisti koko ajan. Matkustajamäärät ovat vähentyneet noin 70 prosenttia normaalitasosta, joten osalla asiakkaista on edelleen välttämätöntä tarvetta liikkumiseen. Noin 330 000 henkilöllä oli HSL:n kausilippu 16. maaliskuuta.

HSL:n korttijärjestelmä ei myöskään mahdollista korttien massakäsittelyä taustajärjestelmässä siten, että pystyimme kätevästi saamaan tiedon kunkin henkilön kortilla jäljellä olevasta kaudesta ja yhdistämään tiedon pankkitilinumeroon. Tästä syystä myöskään kausien siirtäminen myöhemmälle ajalle ei ole teknisesti mahdollista.

Miksi HSL-kortista pitää luopua, jotta saa hyvityksen? Miksi kortti pitää postittaa?

Jotta kortilla olevat rahat voidaan hyvittää takaisin asiakkaalle, asian käsittelyyn tarvitaan fyysistä korttia. Normaalitilanteessa asia hoidettaisiin palvelupisteellä, mutta koronavirustilanteen takia tämä ei ole mahdollista. Tästä syystä HSL-kortilla olevasta kaudesta hyvityksen saadakseen se tulee postittaa HSL:lle. Tästä ohjeistamme tarkemmin lähiaikoina.

Jos nyt luovun HSL-kortista ja haluan hankkia myöhemmin uuden, maksaako se?

Ei. Saat uuden HSL-kortin myöhemmin maksutta, jos luovut siitä nyt. HSL-sovelluksen voi saada käyttöönsä maksutta niin nyt kuin tulevaisuudessakin, myös normaalitilanteessa.