Kymmenen Kutsuplus-bussia yleisessä käytössä

HSL tarjoaa pääkaupunkiseudulla uudenlaista
kutsubussiliikennettä, joka perustuu täysin automatisoituun tilaus-
ja ohjausjärjestelmään. Kutsuplus-palvelua on viime lokakuusta asti
kokeiltu rajatulla testimatkustajajoukolla.

”Kutsuplus täydentää HSL:n joukkoliikennettä tarjoamalla
vaihtoehdon muun muassa vaihdollisille poikittaisyhteyksille ja
myös henkilöautomatkoille. Kutsuplus-busseja on nyt alussa
liikkeellä kymmenen, mutta kysynnän kasvaessa HSL:n tarkoitus on
lisätä autojen määrää”, HSL toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi
sanoo.

Tutkimusten ja simulointien mukaan palvelun tehokkuus kasvaa
sitä mukaa kuin ajoneuvo- ja matkustajamäärät lisääntyvät. HSL:n
toiminta- ja taloussuunnitelmassa Kutsuplus-palveluun on budjetoitu
vuoden 2015 loppuun mennessä sata ajoneuvoa.

Matka tilataan
kutsuplus.fi-sivuilla ja maksetaan etukäteen
Matkakukkarosta, johon ladataan rahaa verkkomaksulla. Palvelun nyt
avautuessa matkan normaalihinta muodostuu 3,50 euron lähtömaksusta
ja sen lisäksi perittävästä 0,45 euron kilometrimaksusta. Kutsuplus
toimii toistaiseksi pääosin Kehä I:n eteläpuolella kuitenkin niin,
että idässä raja kulkee Viikin kampusalueen itäpuolella.

Kutsuplus-testiliikenne alkoi 1. lokakuuta 2012 rajatulla
matkustajajoukolla, jota on laajennettu vähitellen. Testikäyttäjien
palaute on ollut rohkaisevaa ja heiltä on saatu runsaasti
hyödyllisiä kehitysehdotuksia. Monet kaipaavat esimerkiksi
älypuhelimiin ladattavia Kutsuplus-sovelluksia matkan tilaamiseen.
Alkuvaiheessa matkatilauksen voi tehdä ainoastaan selaimella.

Kuljettajien ja matkustajien palautteen perusteella muun muassa
tilausjärjestelmän ja ajoneuvolaitteiden käytettävyyteen on jo
tehty useita parannuksia. Palvelussa on lisäksi otettu käyttöön
uusia ominaisuuksia, kuten ryhmätilausalennus, ystäväkutsu sekä
yritys- ja perhekäyttöön tarkoitettu jaettu Matkakukkaro.

Testin alkaessa käytössä oli muutamia satoja pysäkkejä. Tällä
hetkellä matkan voi tilata miltä tahansa mille tahansa alueen noin
tuhannesta pysäkistä. Sinne, missä normaalit pysäkit eivät palvele
riittävän hyvin, määritellään virtuaalipysäkkejä.

Kutsuplus-palvelun kehitystyö jatkuu. Kokeiltavaksi otetaan
jatkossa useita erilaisia ominaisuuksia ja toimintoja, joista
parhaiten matkustajia palvelevat jäävät pysyvään käyttöön.
Parannuksia tehdään muun muassa tosiaikaiseen
matkustajainformaatioon. Myös Kutsuplus-kuljettajien työtä
helpottavia ominaisuuksia kehitetään edelleen.

Uutta joukkoliikennepalvelua on suunniteltu HSL:n,
Liikenneviraston ja Aalto-yliopiston yhteisessä Metropol-hankkeessa
jo vuodesta 2007. Taustalla olevaa älyliikennejärjestelmää kehittää
Aalto-yliopiston tutkijaryhmän perustama Ajelo Oy.

Lehdistötilaisuuden esitykset:

 hankejohtaja Kari Rissanen, HSL

 toimitusjohtaja Teemu Sihvola,
Ajelo Oy