HSL:n matkakorttikampanja toi kesän aikana puolen miljoonan euron lipunmyynnin

HSL:n kevään 2013 kampanja ”Ota kevätloma autoilusta” oli menestys sekä korttitilauksilla että myyntiluvuilla tarkasteltuna. Kortteja toimitettiin yli 28 000 ja muutamassa kuukaudessa uusille asiakkaille myytiin lipputuotteita lähes 500 000 euron arvosta.

HSL:n kampanjassa tarjottiin joukkoliikenteen uusille asiakkaille matkakorttia kotiin toimitettuna niin, että kortilla oli valmiiksi ladattuna kaksi viikkoa matkustusaikaa. Viiden viikon kampanjan aikana HSL sai 33 934 matkakorttitilausta, joiden pohjalta asiakkaille toimitettiin kortteja 28 473. Noin kuusi tuhatta tilausta oli sellaisia, joissa henkilö asui joko HSL-alueen ulkopuolella tai hänellä oli kortti entuudestaan. HSL:n kampanjasivulla oli noin 90 000 vierailua, joista 35 prosenttia päätyi korttitilaukseen. Kortit toimitettiin asiakkaille toukokuun ja kesäkuun välisenä aikana.

Elokuun loppuun mennessä 28 473 kampanjakortista yli kolmannekseen, 9 976 korttiin oli tehty arvo- tai kausilatauksia. Arvolatauksia oli tehty 15 966 kappaletta ja arvoa oli ladattu 8 672 kortille. Kausilatauksia oli tehty 2 733 kappaletta ja kautta oli ladattu 1 304 kortille. Latausten arvo oli elokuun lopussa 474 791 euroa.

”Olemme erittäin tyytyväisiä kampanjan tuloksiin. Korttitilauksia tuli neljä kertaa enemmän kuin olimme odottaneet ja suurin osa tilaajista oli autoilevia miehiä. Eli kampanja tavoitti juuri oikean kohderyhmän. Varsinaista myyntitavoitetta emme olleet uskaltaneet arvioida, mutta nämä myyntiluvut kertovat, että kampanja maksoi itsensä takaisin alle kahdessa kuukaudessa. Erityisen positiivista on, että myyntiluvut ovat pysyneet hyvällä tasolla elokuussakin ja kausilatauksissa vain kasvaneet koko ajan. Tällä hetkellä näyttää siltä, että uudet kortinhaltijat ovat myös pysyneet joukkoliikenteen käyttäjinä. Jos myynti jatkuu tällaisena, vuoden aikana uudet asiakkaat tuovat HSL:lle yli kahden miljoonan euron lisämyynnin”, HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink kiittää.

Kampanjan tulokset kertovat, että joukkoliikenne on positiivisessa nosteessa. HSL raportoi elokuussa, että ensimmäistä kertaa 50 vuoteen joukkoliikenteen suosio pääkaupunkiseudulla kasvaa nopeammin kuin autoilun. Erityisesti miesten joukkoliikenteen käyttö on kääntynyt kasvuun. Kampanjan suosiota selittää osaltaan myös se, että matkakortti oli tilattavissa netistä suoraan kotiin eikä asiakkaan tarvinnut noutaa korttia palvelupisteestä.

”Verkkotilausmahdollisuutta tulemme kokeilemaan myös muissa kampanjoissa”, Flink jatkaa.

Kampanjan aikana autoilijat voivat tilata kotiinsa maksutta HSL:n matkakortin, jossa oli kaksi viikkoa matkustusaikaa. Kampanja oli käynnissä 8.4.–12.5.2013. Tarjous oli tarkoitettu uusille asiakkaille, joilla ei ollut ennestään henkilökohtaista matkakorttia tai jotka eivät olleet käyttäneet olemassa olevaa korttiaan kolmeen vuoteen. Maksuttoman matkakortin saadakseen tuli olla 18 vuotta täyttänyt ja asua HSL-alueella.

Matkakortin tilaajista 63 prosenttia oli miehiä ja 37 prosenttia naisia. Tilaukset jakaantuivat kunnittain: Helsinki 15 481, Espoo 7 353, Vantaa 7 287, Kerava 1 534, Kirkkonummi 1 234, Sipoo 503, Kauniainen 259. Tilaajista 15 prosenttia oli alle 30 v., 30 prosenttia 30 - 45 v., 34 prosenttia 45 - 60 v. ja 21 prosenttia yli 60 v.

”Ensi vuonna HSL jatkaa uusasiakashankintaa osana Ympäristöministeriön kestävän kulutuksen ja tuotannon KULTU-kokeiluhankkeita. Seuraavan kampanjan kohderyhmistä ja keinoista ei ole kuitenkaan vielä päätetty”, Flink kertoo.