Flirtit vievät Kirkkonummelle 27.10. alkaen

Kirkkonummen suunnan lähijunaliikenteessä alkaa sunnuntaina 27.10. uusi aika, kun S-, U ja L-junien matkustajat pääsevät Flirt -lempinimellä tunnettujen Sm5-mallin junien kyytiin. Toistaiseksi Flirttejä on kulkenut rantaradalla vain Kauklahteen saakka.

Flirt-lyhenne tulee sanoista Fast Light Innovative Regional Train. Kirkkonummen liikenteen matkustusmukavuus ja palvelutaso ottavat uusien junien myötä ison harppauksen ylöspäin.
 

”Flirt on lähes kauttaaltaan matalalattiainen eikä siinä ole kulkua hidastavia väliovia. Junat ovat myös ilmastoituja”, HSL:n Liikennepalvelut -osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo. ”Täyttä hyötyä matalalattiaisuudesta ei kuitenkaan saada ennen kuin rantaradan asemat on korjattu nykyaikaiselle tasolle. Lähiliikennejunista Flirt on ainoa tyyppi, jolla voidaan liikennöidä Kehärataa, joten kehärataliikenteen alkaessa niiden määrä Kirkkonummen junissa saattaa vähentyä.”
 

”Vanhempaa kalustoa on edelleen liikkeellä ruuhka-aikoina, mutta niiden ulkopuolella Kirkkonummen liikenne on tarkoitus hoitaa pääosin Flirteillä”, Mäkinen kertoo.
 

Sm5-junien levittäytyminen on lisääntyneen kaluston ansiota. Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, jonka HSL:n jäsenkunnat ja VR omistavat yhdessä, on tilannut sveitsiläiseltä Stadler Bussnang AG:ltä yhteensä 41 Flirt-junaa.
Ensimmäiset Flirtit lähtivät liikenteeseen syksyllä 2009 ja tätä nykyä niitä on liikenteessä jo 30. Loput junat Stadler AG luovuttaa Junakalusto Oy:lle ensi vuoden aikana.
 

Helsingistä länteen vievällä rantaradalla tehdään arkivuorokautena noin 50 000 matkaa. Pääkaupunkiseudun lähiliikennematkoista neljäsosa tehdään Kirkkonummen suuntaan, joten uudet junat tulevat tarpeeseen.