34 uutta Flirt-junaa lähijunaliikenteeseen

Helsingin seudun lähijunaliikenteeseen tarvitaan uutta kalustoa lähivuosina, jotta asiakkaille pystyttäisiin tarjoamaan raideliikenteen parhaat hyödyt. HSL:n hallitus valtuutti HSL:n esittämään junat omistavalle Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:lle 34 uuden junan tilaamista. Junakalustoyhtiö Oy:n hallitus päätti junien tilaamisesta keskiviikkona. Junat tulevat liikenteeseen vuoden 2017 toukokuuhun mennessä. Uutta kalustoa tarvitaan viimeistään vuonna 2018, jolloin HSL:n kilpailuttama junaliikenne aloittaa liikennöinnin.

Helsingin seudun lähijunaliikenteeseen tarvitaan uutta kalustoa lähivuosina, jotta asiakkaille pystyttäisiin tarjoamaan raideliikenteen parhaat hyödyt. HSL:n hallitus valtuutti HSL:n esittämään junat omistavalle Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:lle 34 uuden junan tilaamista. Junakalustoyhtiö Oy:n hallitus päätti junien tilaamisesta keskiviikkona. Junat tulevat liikenteeseen vuoden 2017 toukokuuhun mennessä. Uutta kalustoa tarvitaan viimeistään vuonna 2018, jolloin HSL:n kilpailuttama junaliikenne aloittaa liikennöinnin.

”Uusien junien saaminen Helsingin seudun liikenteeseen avaa meille monia uusia mahdollisuuksia lähijunaliikenteen kehittämisessä. Asiakastyytyväisyys Flirteissä on jo tällä hetkellä korkeammalla tasolla kuin vanhoissa junissa. Jatkossa voimme tarjota asiakkaille vielä ajantasaisempaa infoa ja luotettavampaa liikennettä. Lähijunat tunnistaa muutaman vuoden kuluttua myös yhtenäisestä HSL:n ilmeestä”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

Junakalusto Oy:n hallitus päätti 10.9 käyttää Junakalustoyhtiön Stadler Bussnang AG:n tekemän hankintasopimuksen toisen toimitusoption niin, että Stadlerilta tilataan HSL:n tarvetta vastaavat 34 Flirt-junaa, jolloin Junakalustoyhtiön omistamien junien määrä nousee vuonna 2017 yhteensä 75 junaan.

Hankinnan arvo noin 220 miljoonaa euroa. HSL vuokraa junat pitkäaikaisella vuokrasopimuksella Junakalusto Oy:ltä.

Aikaisemmin on Flirt junia tilattu 41 ja niistä on nyt lähijunaliikenteessä 38. Nykyiset uudet junat riittävät ensi kesänä alkavaan Kehäradan liikenteeseen, jossa voidaan tunneliosuuksien vuoksi ajaa vain tiukat turvanormit täyttävillä uusilla junilla. Uusilla junilla korvataan vähitellen vanhat korkealattiaiset Sm1- ja Sm2-junat. Kehäradan lisäksi kalustoa tarvitaan 2020-luvulla valmistuvalla Pisara-radalla.

”Ensimmäinen Sm5-sarjan juna tuli Suomeen loppuvuodesta 2008. Junatyyppi on osoittanut hyvän toimivuutensa Suomen oloissa, vaihtuvat ja vaativat talviolosuhteet mukaan lukien”, Junakalusto Oy:n toimitusjohtaja Yrjö Judström sanoo. ”Saatuja käyttökokemuksia on jatkuvasti hyödynnetty toimitusprosessin aikana”, Judström kertoo yli kuusi vuotta jatkuneesta yhteistyöstä Stadlerin kanssa.

HSL selvitti kahta vaihtoehtoista mallia junakaluston hankkimiseksi. Toisena vaihtoehtona oli hankkia 13 uutta junaa ja jatkaa edelleen liikennettä 27 peruskorjatulla Sm2-junalla vuoteen 2028 asti, ja tilata toinen erä uusia junia 2020-luvun puolella. Selvityksen perusteella uusien junien hankinta isompana eränä on perusteltua, koska junien hankkiminen yhdessä toimituserässä tulee halvemmaksi kuin kahteen toimituserään hajautettuna. Laadullisessa tarkastelussa Flirt-junien luotettavuus ja matkustusmukavuudet ovat ylivertaisia vanhoihin juniin verrattuna. Muun muassa kalustoviat ovat yleisempiä vanhoissa junissa.

Flirtit ovat matkustajien suosikkeja, koska niihin on helppo nousta matalan lattian vuoksi ja ne ovat sisältä väljiä ja viihtyisiä. Uusiin juniin mahtuu myös noin 50 prosenttia enemmän matkustajia ja niillä pystytään liikennöimään luotettavammin ja nopeammin.

Matkustusmukavuutta parantavat ilmastointi, esteettömyys sekä matkustajainformaationäytöt. Uudessa junahankinnassa aiotaan vielä hioa junan sisustusratkaisuja niin, että junat palvelevat parhaalla mahdollisella tavalla lentomatkustajia ja asiakkailta kritiikkiä saaneet roskakorit korvataan pienemmillä, jotta jalkatilaa vapautuu enemmän.