HSL:n Voita joukkoliikenteen pelkosi on vuoden kampanja

HSL:n Voita joukkoliikenteen pelkosi on valittu AdProfit -markkinointiviestintäkilpailussa vuoden 2014 parhaaksi kampanjaksi. Kampanjan kohderyhmänä olivat yli 50-vuotiaat matkakortittomat HSL-alueen asukkaat. Kampanja houkutti kokeilemaan matkakorttia, lisäsi myyntiä ja moni jäi pysyväksi matkakortin käyttäjäksi. HSL vei voiton jo toisen kerran peräkkäin.

"Uusia matkakorttitilauksia saatiin kahden kampanjaviikon aikana 10 850. Ilmaisjakson jälkeen korteille on kahdeksan kuukauden aikana ostettu lippuja yhteensä 585 400 euron arvosta eli noin 54 eurolla asiakasta kohden. Kokeilijoista noin 40 prosenttia on jäänyt matkakortin käyttäjiksi”, HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink kertoo voittoisan kampanjan tuloksista.

Mari Flink vuoden briiffaaja

HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink sai ansioistaan markkinointiviestinnän saralla Vuoden briiffaaja -tunnustuksen AdProfit-tapahtumassa. Briiffaajana Mari Flink on tavoitteellinen, visionäärinen ja selkeä yhteistyökumppani.

Mikä kampanja?

Voita pelkosiHSL:n matkakorttikampanjan ajankohta oli vuosi sitten maalis-huhtikuun vaihteessa. Kohderyhmä ohjattiin kampanjasivustolle, josta pystyi tilaamaan itselleen matkakortinkortin kotiin toimitettuna. HSL kisasi sarjassaan loppusuoralla Bernerin, Vepsäläisen ja Visit Finlandin kampanjoiden kanssa. Mainonnan suunnittelijoista sekä mediasuunnittelun, tutkimuksen, opetuksen ja tiedotusvälineiden edustajista koostuva tuomaristo painotti arviointiperusteissaan etenkin kampanjoiden tuloksellisuutta.

AdProfit -kilpailussa menestyville kampanjoille on ominaista mainostajan ja mainostoimiston tiivis ja onnistunut yhteistyö. HSL:n kumppaneina olivat mainostoimisto 358 ja mediatoimisto Dagmar.

Syvennyimme käytön esteisiin haastatteluilla. Yllättäen merkittävimpiä eivät olleetkaan vanhentuneet käsitykset vaan emotionaaliset seikat. Kohderyhmältä puuttui käytännön tuntuma julkisiin. He pelkäsivät sähläävänsä tai nolaavansa itsensä lippulaitteiden, lukupäätteiden ja aikataulujen kanssa. Halusimme siis kutsua kohderyhmän rohkeasti peremmälle julkisiin ja purkaa turhaa jännitystä aiheuttavat seikat. Päätimme nostaa niitä kampanjan ytimeen ja selättää ne pilke silmäkulmassa”, mainostoimisto 358 Art Director Ale Lauraéus sanoo.