HSL valmistelee korvaavaa Y-lähijunaliikennettä Siuntioon – tulossa myös uusi X-lähijuna Kirkkonummelle

HSL valmistelee Siuntioon korvaavaa Y-lähijunaliikennettä, jonka on määrä käynnistyä ensi maaliskuussa. Samassa yhteydessä aikaistetaan muutamalla kuukaudella jo aiemmin päätettyä Luoman ja Mankin seisakkeiden lakkauttamista ja S- ja U-junien yhdistämistä uudeksi U-junaksi. Lisäksi Helsingin ja Kirkkonummen välillä aloittaa uusi ruuhkatuntien X-lähijunalinja.

HSL:n hallitus hyväksyi tiistaina esisopimuksen, jonka perusteella junayhteys Helsingin ja Siuntion välille järjestetään HSL:n tilaamana liikenteenä. Kokeilu toteutetaan 28.3.2016–31.12.2017. HSL on pyytänyt ministeriöltä lupaa lähijunaliikenneyhteyden järjestämiseen, sillä Siuntio ei kuulu HSL-alueeseen. Ministeriön lopullista vastausta asiaan ei ole vielä saatu. Siuntion kunta on valmis rahoittamaan osan kokeilusta. Y-junan liikennöinti Kirkkonummelta edelleen Siuntioon ei vaadi HSL-kunnilta lisärahoitusta.

”Siuntion lähijunaliikenteen jatkuminen mahdollistaa työ- ja opiskelumatkojen tekemisen joukkoliikenteellä Helsingin seudulle jatkossakin, joten nyt tehty ratkaisu on HSL:n tavoitteiden mukainen. Siuntion kunta on kertonut junayhteyden olevan heille elintärkeä”, sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila.
 
Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti syyskuussa, että Y-junayhteys Kirkkonummen ja Siuntion kautta Karjaalle lopetetaan ensi vuoden maaliskuussa säästösyistä. HSL on yhdessä Siuntion kunnan kanssa etsinyt vaihtoehtoja korvaavasta ratkaisusta HSL-alueella.

Helsingin ja Siuntion välille on tulossa Y-junakokeilun myötä arkipäivien ruuhka-aikoina kahdeksan lähtöä: neljä lähtöä molempiin suuntiin. Uuden Y-junan asemat ovat aluksi Helsinki, Pasila, Leppävaara, Masala, Kirkkonummi ja Siuntio. Myöhemmin, kun liikenne voidaan hoitaa kokonaan uudella junakalustolla, Y-juna pysähtyy myös Huopalahdessa ja Espoossa.

Lisäksi Helsingin ja Kirkkonummen välille perustetaan uusi X-tunnuksella liikennöivä nopea junayhteys. Se ajaa kaksi lähtöä ruuhkan aikaan ja pysähtyy samoilla asemilla kuin uusi Y-juna.

HSL ja Siuntio ovat sopineet, että HSL tilaa Y-junaliikenteen Helsingin ja Siuntion välille osana HSL:n ja VR:n välistä liikennöintisopimusta. HSL-alueella käytetään HSL:n lippuja. Siuntioon menevät voivat matkustaa VR:n lipuilla kuten nykyisinkin. Y-junan liikennöintikustannusten arvioidaan olevan 1,6 miljoonaa euroa vuodessa. Kustannukset jaetaan HSL-kuntien ja Siuntion kesken suhteessa matkustajakilometreihin. Siuntion maksuosuudeksi vuositasolla on arvioitu 230 000–300 000 euroa.

Myös muiden Rantaradan junien aikataulut muuttuvat maaliskuussa. VR pyrkii nostamaan Helsinki–Turku-kaukojunaliikenteen nopeutta ja on päättänyt muuttaa Turun junien aikatauluja. Tämän takia HSL:n nykyistä lähijunaliikennettä ei enää pystytä sovittamaan yhteen kaukojunaliikenteen kanssa Rantaradalla. Siksi Mankin ja Luoman seisakkeiden lakkauttamista aikaistetaan aiemmin päätetystä kesästä 2016 maaliskuuhun 2016. Myös S- ja U-junien yhdistäminen uudeksi U-junaksi tehdään samaan aikaan. Muutokset tulevat voimaan 27. maaliskuuta 2016. Esitys Luoman ja Mankin alueiden korvaavista bussiyhteyksistä tuodaan seuraavaan hallituksen kokoukseen 8. joulukuuta.

”HSL joutuu muuttamaan oman lähijunaliikenteensä aikatauluja kesken aikataulukauden, mikä on poikkeuksellista ja valitettavaa. Junien nopeuserojen pienentäminen ja pysähtymiskäyttäytymisen yhtenäistäminen parantaa kuitenkin liikenteen luotettavuutta jonkin verran. Myös aikataulujen säännöllisyys paranee hieman”, sanoo Tero Anttila.