Parempi edelläkävijä kuin perässäajelija – HSL:n työnantajakampanja tarjoaa vaihtoehtoja työmatkaliikkumiseen

Työmatkaliikenteen valinnoilla yritykset voivat saavuttaa kustannussäästöjä, vähentää päästöjä ja lisätä hyvinvointia. HSL kampanjoi helmikuun ajan työnantajille viisaan liikkumisen mahdollisuuksista. ”Työnantajat ovat tärkeässä portinvartijaroolissa, koska yhden toimijan kautta voi vaikuttaa jopa tuhansien ihmisten liikkumiseen”, HSL:n johtava liikkumisen ohjauksen asiantuntija Tarja Jääskeläinen kertoo.

HSL:n työnantajakampanjan tavoitteena on lisätä yrityspalveluidensa tunnettuutta ja kannustaa työnantajia kestävän liikkumisen edistämiseen. HSL:n yrityspalvelut tarjoavat yrityksille ja muille organisaatioille neuvontaa ja apuvälineitä kestävien kulkutapojen lisäämiseksi työntekijöiden työ- ja työasiointimatkoilla. Toimipisteen sijainti hyvien joukkoliikenneyhteyksien tai pyöräreittien varrella on tärkeää asiakaspalveluita tarjoaville toimijoille ja heidän asiakkailleen.
 
Kampanjassa kerrotaan case-esimerkkien avulla, mitä CGI, OP ja Liikennevirasto ovat tehneet omissa organisaatioissaan kestävän työmatkaliikenteen lisäämiseksi. Lue lisää asiakasrefensseistä

Kampanja on käynnissä 3.–28.2. Se näkyy printtimediassa Helsingin Sanomissa, HS Kuukausiliitteessä, Talouselämässä, Yritystä Stadiin -lehdessä ja Vantaan Yrittäjäinfossa. Online-markkinointia toteutetaan muun muassa Kauppalehdessä ja muissa talousalan medioissa. Kampanjasivuille

Kustannussäästöjä pysäköintipolitiikan tuuletuksella

Kustannussäästöjä syntyy, kun henkilöautoilu ja pysäköintitarve vähenevät tai kun autoilu on entistä fiksumpaa ja taloudellisempaa. Esimerkiksi Liikennevirasto uudisti pysäköintipolitiikkaansa ja säästää nyt 66 000 euroa vuodessa. Ennen Liikennevirasto maksoi 65 paikasta, nyt 18 paikasta. Liikennevirasto ei enää sponsoroi työntekijöidensä pysäköintiä, vaan tarjoaa sen sijaan kaikille halukkaille työntekijöille työsuhdematkalippuedun, 300 euroa vuodessa.

HSL on toteuttanut nettisivulleen www.hsl.fi/säästölaskuri suuntaa-antavan laskurin työnantajan liikkumiskustannusten laskemista varten. Laskurissa vertaillaan autoilua ja kestäviä kulkutapoja suosivan työpaikan kustannuksia.

Lisää työvireyttä työmatkaliikunnasta

Viisaat liikkumisvalinnat lisäävät terveyttä ja työhyvinvointia ja vähentävät sairauspoissaoloja. Kaksi kolme kertaa viikossa liikkuvilla työntekijöillä on tutkitusti 4,5 päivää vähemmän sairauspäiviä vuodessa kuin niillä, jotka liikkuvat viikossa enintään kerran.

Työntekijät arvostavat työnantajia, jotka kannustavat kestävien kulkutapojen käyttöön. Työsuhdematkalippu on työnantajalle paitsi kätevä tapa edistää kestävää liikkumista, myös houkutella ja sitouttaa henkilöstöä. Myös kävelyä ja pyöräilyä voi tukea rahallisesti kilometrikorvauksilla. Työsuhde-etuna voi tarjota myös uuden polkupyörän, minkä on todettu innostavan erityisesti uusia pyöräilijöitä työmatkaliikuntaan pitkänkin tauon jälkeen.

Työpaikka, joka liikuttaa

HSL tarjoaa yrityksille ja muille työpaikoille työkaluja ja ratkaisuja työmatkaliikkumisen parantamiseen. Työmatkalaskurilla on helppo ja nopea selvittää työntekijöiden liikkumistottumukset, niiden muutospotentiaali ja työpaikan liikkumisolosuhteet. Laskuri on maksutta HSL-alueen työpaikkojen käytössä. HSL tarjoaa laskurin käytön avuksi Viisaan liikkumisen starttipakettia ja asiantuntijan apua.

Kestävän työmatkaliikkumisen edistämiseen sitoutuneet työpaikat voivat hakea HSL:n Työpaikka, joka liikuttaa -sertifikaattia. Merkkiä voi hyödyntää yrityksen viestinnässä ja uusien työntekijöiden
rekrytoinnissa. Sertifikaatti on myönnetty tällä hetkellä 13 työpaikalle, joista viimeisin on kampanjassakin mukana oleva CGI.