Kaupunkipyörien pilottikokeilu Espooseen

Espoossa päästään testaamaan kaupunkipyöräpalvelua kesällä 2017. Kokeilu toteutetaan Matinkylä-Olarin alueella, minne sijoitetaan kymmenen kaupunkipyöräasemaa sadalle kaupunkipyörälle.

Kaupunkipyöräjärjestelmän rekisteröityminen ja kausimaksu kattavat myös Espoon palvelun eli samalla maksulla voi polkea niin Helsingissä kuin Espoossa. Kuva: Lauri Eriksson / HSL

Helsingin kaupunkipyöräpalvelu käynnistyi vuonna 2016 ja sama palvelu laajenee nyt kokeiluluontoisesti Espooseen, sillä HKL:n ja kaupunkipyöräoperaattori City Bike Finland Oy:n välinen sopimus mahdollistaa joustavan pilottikokeilun.

Espooseen tulevat kymmenen kaupunkipyöräasemapaikkaa lainataan Helsingin laajenevan kaupunkipyöräverkoston asemapaikoista. Nämä paikat asennetaan takaisin Helsinkiin kaudeksi 2018, kun telineet on palautettu Espoosta. Kaupunkipyöräjärjestelmän rekisteröityminen ja kausimaksu kattavat myös Espoon palvelun eli samalla maksulla voi polkea niin Helsingissä kuin Espoossa.

”Kaupunkipyöräpalvelu sai Helsingissä poikkeuksellisen paljon myönteistä palautetta. Myös käyttäjämäärät ylittivät odotukset. HKL haluaa nyt tarjota Espoolle vaivattoman mahdollisuuden kokeilla vastaavantyyppistä palvelua kaupunkilaisten arjen helpottamiseksi samalla, kun palvelua laajennetaan Helsingissä”, toteaa HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Kaupunkipyöräkokeilun edistäminen Espoossa on tärkeä osa niin joukkoliikenteen matkaketjua kuin vapaa-ajan viettoa:

”Kävimme läpi erilaisia vaihtoehtoja, ja päädyimme siihen, että parasta olisi laajentaa ensin HKL:n kaupunkipyöräverkostoa Espooseen ja kokeilla, millaisen vastaanoton pyörät saavat. Valitsimme testialueeksi Matinkylä-Olarin alueen, koska siellä maankäyttö on monipuolista, ja näin saamme yhden aseman myös rantaan, lähelle espoolaisille tärkeää luontoa ja Rantaraittia”, selventää Espoon kaupunkitekniikan keskuksen liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg.

”Toivon, että kaupunkipyörät kannustavat espoolaisia käyttämään joukkoliikennettä. Kaikki eivät halua hankkia omaa polkupyörää, mutta tämä voi kannustaa hyppäämään pyörän selkään sellaisiakin, jotka eivät muuten pyöräilisi”, kertoo kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska.

HKL vastaa kaupunkipyöräjärjestelmän kehittämisestä ja osallistuu pyöräilypalvelujen tarjoamiseen nyt Helsingissä sekä Espoossa. Kaupunkipyöräasemat sijaitsevat liikenteen solmukohdissa tiiviillä alueilla, joilla ne nopeuttavat matkantekoa lähialueella, parantavat muun joukkoliikenteen saavutettavuutta ja täydentävät tarjontaa sekä edistävät kestävää liikkumista.

”Pääkaupunkiseudulla ja laajemmalla HSL:n toimialueella ihmisten arki ei pysähdy kuntarajoille. Sen vuoksi on tärkeää, että liikkumispalveluita kehitetään seudullisesta näkökulmasta ja että ne ovat yhteneviä keskenään”, toteaa HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen.