Kaupunkipyörät jo olennainen osa joukkoliikennettä

Suursuosion saavuttaneiden kaupunkipyörien kausi päättyy 31.10. Erityisen vilkasta pyörien käyttö on ollut metroasemien läheisyydessä ja työmatkaliikenteen huipputunteina. HKL selvittää ensi vuotta varten, voisiko kausi alkaa nykyistä aiemmin, mahdollisesti huhtikuussa.

”Aivan mahtava määrä käyttäjiä ja tehtyjä matkoja! Viime vuonna koko kauden ostaneita oli reilu 10 000 ja tänä vuonna tavoitteet ylitettiin huimasti. Koko kauden käyttäjiksi rekisteröityi yli 34 000 polkijaa,” iloitsee HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen

Kun kaupunkipyöräpalvelu kolminkertaistui tänä vuonna edelliseen kauteen nähden ja pyöräasemia tuli sitä myötä myös hiljaisemmille alueille, odotettiin yksittäisellä pyörällä tehtyjen matkojen määrän laskevan. Toisin kuitenkin kävi. Yhtä pyörää kohden matkoja kertyi enimmillään yli 11 yhden päivän aikana. Viikkoennätys tehtiin elokuun ensimmäisellä viikolla, jolloin yhdellä pyörällä poljettiin 9,7 matkaa päivässä.

Syksyisten kelien myötä pyöräilyinnostus odotetusti hieman laski ja yhdellä pyörällä poljettiin syyskuussa noin 6 matkaa päivässä ja lokakuun kahden ensimmäisen sadeviikon aikana noin 3 matkaa päivässä, mikä on linjassa muiden maailman kaupunkipyörämetropolien kanssa. Keskimääräinen ajomatka oli reilut kaksi kilometriä ja kesto noin 14 minuuttia.

Kaupunkipyörät täydentävät joukkoliikenteen matkaketjua

HSL toteutti kaupunkipyörien käyttäjille syys-lokakuun vaihteessa nettikyselyn, johon saatiin vastauksia 7 940 vastaajalta. Kyselyn perusteella suurin osa vastaajista on joukkoliikenteellä ja pyörällä liikkuvia. Enemmistö käyttää kaupunkipyörää kuukausittain tai viikoittain, mutta noin viidennes noin kerran päivässä tai useammin. Lähes 80 prosenttia käyttää pyöriä vapaa-ajan matkoilla. Noin puolet polkee kaupunkipyörillä myös työ- ja asiointimatkoja.

Yli puolet kulkee usein osan matkasta kaupunkipyörillä ja osan joukkoliikenteellä.

 ”Ei ollut yllätys, että kaupunkipyörä on korvannut etenkin kävely-, ratikka- ja bussimatkoja, mutta jopa 14 prosentilla pyörä on korvannut auton. Se on hyvä tulos”, kertoo HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen.

Kaupunkipyörä on näppärä kulkumuoto ja noin 70 prosenttia kokee kaupunkipyöräilyn nopeuttavan matkantekoa. Osa kertoo saaneensa myös rahallisia säästöjä. Suurin osa vastaajista suosittelisi kaupunkipyöriä tutuilleen.

Kyselyyn vastanneet kokivat pyörien käytön hinnoittelun olevan selkeä ja kohtuullinen. Käyttömaksuista on kertynyt HKL:lle tuloja yli miljoona euroa, mikä on ylittänyt odotukset huimasti. Kaupunkipyöräpalvelua kuitenkin kehitetään edelleen palvelun tilaajan HKL:n, asiakaskontakteista vastaavan HSL:n ja pyöräoperaattori CityBike Finlandin yhteistyönä.

Ensi kaudelle tulossa uudistuksia

Selvitettävänä on muun muassa se, voisiko kautta aikaistaa: keltaisen pyörän kyytiin saattaa ensi kaudella päästä hyppäämään jo huhtikuussa. Lisäksi tällä hetkellä mietitään edellisen kauden perusteella, missä Espoon kokeilusta palautuvat pyöräasemat palvelevat parhaiten ja miten pyöräasemien täyttöasteita voitaisiin optimoida paremmin.

”Tarkoitus on kehittää nykyistä järjestelmää palvelemaan käyttäjiä mahdollisimman hyvin. Tämän vuoden opit kaupunkipyöräpalvelusta uudella suuremmalla asemaverkostolla pannaan käytäntöön ja hiotaan toimintaa entisestään, esimerkiksi tasataan asemien kapasiteettia kysynnän mukaan” toteaa HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

Myös palvelun käytettävyyttä ja digitaalisia sovelluksia kehitetään edelleen.

”Toteutimme kesän aikana kaupunkipyörien digipalveluille käytettävyystutkimuksen, jonka pohjalta parannamme palvelua. Kaupunkipyörät ovat tulossa myös uuteen HSL-mobiilisovellukseen,” kertoo Tarja Jääskeläinen.   

Katso kaupunkipyöräkauden kiitosvideo

Kaupunkipyörien asiakaskyselyn tulokset 2017