Matkustajat tyytyväisiä Suomenlinnan lauttaliikenteeseen

Suomenlinnan lauttaliikenteen matkustajat antoivat HSL-joukkoliikenteelle erittäin hyvän yleisarvosanan, 4,22 asteikolla 1 – 5. Myös liikennöitsijää arvioiva kokonaisarvosana oli lauttaliikenteessä korkea, 4,36.

Heinäkuussa 2017 tehtiin jälleen uusi ennätys Suomenlinnan lauttaliikenteen matkustajamäärätilastoinnissa: matkustajia oli kuukaudessa yli 390 000. Kuva: HSL / Lauri Eriksson
 
Matkustajat ovat pysyneet tyytyväisinä lauttaliikenteeseen, vaikka lauttaliikenteen matkustajamäärät ovat pitkällä aikavälillä olleet kasvussa.

Heinäkuu 2017 oli jälleen uusi ennätys Suomenlinnan lauttaliikenteen matkustajamäärätilastoinnissa: matkustajia oli kuukaudessa yli 390 000. Lauttaliikenteeseen korkea asiakastyytyväisyys selittyy osittain sillä, että Suomenlinnaan tehdään etenkin kesäkuukausina paljon yksittäisiä vapaa-ajan matkoja.

Matkustajamäärien kasvu heijastui etenkin lauttaliikenteen koettuun täsmällisyyteen, joka heikkeni kesästä 2016. Täyttyessään lautta voi lähteä laiturista aikataulussa ilmoitettua aikaisemmin ja toisaalta myöhästyä seuraavasta lähdöstä, jos matkustajien lautalta poistumiseen kuluu aikataulutettua enemmän aikaa. Matkustajaruuhkassa myöhästymiset voivat myös ketjuuntua. Epätäsmällisyyden lisääntymisen lisäksi matkustajat kokivat siisteyden ja matkustusmukavuuden heikentyneen kesästä 2016.

Suomenlinnan päälaiturin perusparannuksesta kiitosta

Suomenlinnan päälaiturin perusparannus valmistui kesäksi 2017. Matkustajat ovat pitkän toivoneet uudistuksia lähtölaitureille, ja tyytyväisyys laiturialueen odottamisolosuhteisiin nousi hieman kesästä 2016.
Laiturialueen uudistuksesta annettiin myös paljon kiitosta tutkimuksen vapaassa palautteessa. Suomenlinnan asukkaille osoitettua kulkuporttia pidettiin hyvänä uudistuksena, vaikka sen käyttö lastenrattaiden, pyörätuolin tai pyörän kanssa ei onnistu. Asukasporttia toivotaan myös Kauppatorin päähän ja oikeutta porttien käyttöön Suomenlinnassa työskenteleville.

Laiturialueen sähköisten aikataulunäyttöjen uusiminen ei onnistunut suunnitellussa aikataulussa laitevalmistajan viivästyksen vuoksi, minkä takia sähköinen aikataulunäyttö oli kesän aikana käytössä vain Kauppatorilla ja puuttui Suomenlinnan päälaiturilta. Matkustajien tyytyväisyys aikataulu- ja reittitiedon saatavuuteen heikkenikin kesästä 2016. Matkustajainformaatioon toivottiin myös lisää selkeyttä satunnaisia matkustajia ja ulkomaalaisia turisteja ajatellen.

HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä Suomenlinnan joukkoliikennepalveluihin 1.6.–31.8. toteutettavalla kyselytutkimuksella. Tutkimusta tehdään arkisin maanantaista torstaihin kello 6–18, perjantaisin kello 6–16 ja viikonloppuisin kello 10–14 HSL:n tilaamassa lauttaliikenteessä.

Kesällä 2017 tutkimukseen osallistui yli 1 200 lauttaliikenteenmatkustajaa. Matkustajat arvioivat HSL:n joukkoliikenteen toimintaa asteikolla yhdestä viiteen. Tutkimusaineisto on tarkasteltavissa avoimessa nettitietokannassa osoitteessa: hsl.louhin.com/asty/