Hyppää hiljaiseen bussikyytiin - linjalla 51 voi toukokuussa matkustaa uudella kaupunkisähköbussilla

Ensimmäiset kilpailutetut sähköbussit aloittavat liikenteen Leppävaarassa ensi vuonna

Mikä on valkoinen ja liikkuu lähes äänettömästi? Se ei ole citykani. Eikä kummitus.  Se on uusi kaupunkisähköbussi, jota testataan Helsingissä toukokuussa. Kokeilun aikana bussi kuljettaa HSL:n asiakkaita normaalissa liikenteessä linjalla 51 Hakaniemestä Malminkartanoon.

Jos bussin kyytiin haluaa nousta perjantaina 4.5., sähköbussi lähtee Hakaniemestä kello 15.51 ja Neulastieltä kello 17.08. Linjaa liikennöi Pohjolan Liikenne.

Täyssähköbussin koekäytöllä selvitetään, miten hyvin Helsinkiin jo rakennetut sähköbussien pikalatauspisteet toimivat eri valmistajien autojen latauksessa. Sähköbussien latausasemia on HSL-alueella nyt Malminkartanon ja Hakaniemen lisäksi Rautatientorilla, Ruskeasuolla, Koskelassa sekä Espoossa Friisilässä.

Testiajossa olevan sähköbussin lataukseen menee linjan 51 päässä Neulastiellä muutamia minuutteja.

”HSL:n suurin haaste on rakentaa luotettava pikalatausjärjestelmä, jossa eri valmistajien busseja voi ladata sujuvasti. Latausverkosto on tehokkaassa käytössä silloin, kun samaa latauspistettä voivat hyödyntää useat liikennöitsijät. Tämä on olennaisen tärkeää myös toimivien kilpailu- ja kalustomarkkinoiden takia”, sanoo HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen.

Nyt koekäytössä oleva hollantilaisvalmisteinen VDL:n bussi on vasta toinen HSL-alueella käyttöönotettu pikaladattava täyssähköbussimalli.

HSL:llä on ollut runsaan vuoden koekäytössä kotimaisia Linkker-sähköbusseja. Ensimmäinen kokonaan sähköllä kulkeva bussi lähti liikenteeseen vuoden 2017 alussa ja liikennöi Tapiolan ja Friisilänaukion välillä linjalla 11. Linkker-sähköbussit HSL on hankkinut poikkeuksellisesti itse, jotta liikennöitsijät ovat päässeet kokeilemaan uutta teknologiaa ilman omaa riskiä.

Ensi vuonna useilla valmistajilla on jo tarjolla kaupunkiliikenteeseen soveltuvia sähköbusseja. HSL:n ensimmäinen bussikilpailutus, jossa liikennöitsijän pitää tarjota liikenteeseen sähköbusseja, on Espoon Leppävaaran liityntäliikenteen kilpailutus. Kilpailutusta koskeva tarjouspyyntö julkaistaan elokuussa 2018 ja sähköbussilinjat aloittavat liikennöinnin 2019.

Täyssähköbussit eivät tuota haitallisia lähipäästöjä. Ne ovat lähes meluttomia ja selvästi energiatehokkaampia kuin dieselbussit: energiakustannukset ovat siis huomattavasti pienemmät. Sähköbussit ovat kuitenkin vielä hankintahinnaltaan selvästi dieselbusseja kalliimpia.

”Kun tarjolla tulee nyt useita malleja ja valmistajia, liikennöitsijät pystyvät kilpailuttamaan hankintoja ja sähköbussien hinnat pysyvät kurissa. Myös kilpailutuksien pisteytyksellä pystymme tukemaan sähköbussien yleistymistä”, sanoo Reijo Mäkinen.