Pysäkkikuulutuksia testataan neljässä raitiovaunussa keskiviikkona – järjestelmän laajentaminen tavoitteena vielä kesän aikana

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä keskiviikosta 13. kesäkuuta alkaen. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Keskiviikkona kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.

Jos kuulutukset toimivat testeissä ongelmattomasti, tarkoituksena on laajentaa kuulutukset kaikkiin nivel- ja Artic-raitiovaunuihin vielä kesän aikana. Vanhempiin Variotram-matalalattiavaunuihin kuulutusjärjestelmää ei kuitenkaan ole asennettu lainkaan, sillä vaunut poistuvat käytöstä kokonaan lähiaikoina.

Tavoitteena esteettömyyden parantaminen ja helpompi matkustaminen

HSL:n pysäkkikuulutukset sisältävät seuraavan pysäkin nimen suomeksi ja ruotsiksi ja merkittävissä turistikohteissa, kuten esimerkiksi laivaterminaaleissa tai lentoasemalla myös englanniksi. Seuraavan pysäkin nimi kuulutetaan, kun liikenneväline on lähtenyt liikkeelle edelliseltä pysäkiltä tai ohittanut sen. Pitkillä, yli 800 metrin pysäkkiväleillä, kuulutus tulee noin 500 metriä ennen pysäkkiä.

Erityisryhmät ja muut matkustajat ovat olleet mukana HSL:n kuulutusäänen valinnassa ja muussa kuulutusten kehittämistyössä. Kuulutuksia on testattu muun muassa koeajoissa, joissa on kiinnitetty huomiota esimerkiksi kuulutusten sopivaan äänenvoimakkuuteen.

Raitiovaunujen lisäksi kuulutukset ovat myöhemmin tulossa myös kaikkiin HSL:n busseihin. Bussien ensimmäisessä vaiheessa kuulutukset on tarkoitus laajentaa syksyn aikana runkolinjoille 550 ja 560 ja sen jälkeen myös muihin busseihin.

HSL pyrkii kuulutukset käyttöönottamalla parantamaan matkustajainformaation laatua ja helpottamaan matkustamista. Samalla pysäkkikuulutukset parantavat matkanteon esteettömyyttä. Kuulutukset ovat olleet käytössä jo aiemmin kaikissa liikennevälineissä useimmissa Euroopan suurissa kaupungeissa.

HSL:n liikenteessä kuulutukset ovat jo nyt käytössä lähijunissa ja metrossa, mutta ne perustuvat eri järjestelmään. Niiden toteuttamisesta on ollut vastuussa operaattori – junien tapauksessa VR ja metrossa Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL.

HSL kerää kuulutuksista palautetta

HSL toivoo kuulutuksista ja niiden toimivuudesta palautetta, joka myös pyritään ottamaan kuulutusten jatkosuunnittelussa huomioon. Järjestelmää on tarkoitus kehittää tulevaisuudessa.

HSL tekee raitiovaunuissa myös kuulutuksiin liittyvän kyselytutkimuksen, kun kuulutukset ovat olleet käytössä jonkin aikaa.