HSL-sovelluksen opiskelijaliput ja mahdolliset ongelmatilanteet lukukauden alussa
HSL-sovellus tarkistaa oikeuden opiskelija-alennukseen Opetushallituksen Koski-palvelun läsnäolotietoja hyödyntäen. Opetushallitus on ohjeistanut oppilaitoksia siirtämään opinto-oikeudet Koski-palveluun viimeistään lukukauden alkaessa. HSL:n asiakkailla on tästä johtuen ollut ongelmia opiskelijalippujen ostamisessa HSL-sovelluksen kautta heinäkuun lopussa ja elokuun alussa. Ongelma liittyy saatavilla olevaan läsnäolotietoon, joka Koski -palvelussa on esimerkiksi korkeakoulujen osalta kuluneelta lukuvuodelta päättynyt 31.7.2019. Läsnäolotiedon päivittyminen ja mahdollinen viive palvelussa vaihtelee oppilaitoskohtaisesti, ja lukuvuosi-ilmoittautuminen on tehtävä oppilaitoksiin erikseen.
Miten opiskelijan kannattaa toimia, jos haluaa lipun HSL-sovellukseen?
Mikäli lipun ostamisessa esiintyy ongelmia, suosittelemme ilmoittautumaan läsnä olevaksi oppilaitokseen ja tarkistamaan sen jälkeen omat läsnäolotiedot Oma opintopolku -palvelusta vahvalla tunnistautumisella osoitteessa https://opintopolku.fi/oma-opintopolku/
Jos Oma opintopolku on ajan tasalla ja ongelmia esiintyy kausilipun ostamisessa, kannattaa kokeilla kirjautua ulos sovelluksesta ja uudelleen sisään HSL-tunnuksella. Kirjautumisen jälkeen tehty vahva tunnistautuminen valikossa Lisää>Asetukset>Omat tiedot ”Tunnistaudu uudestaan” todennäköisesti ratkaisee ongelman. Jos tämä ei auta, suosittelemme lähestymään sovelluksen palautelomakkeen kautta, niin palaamme asiakkaille lisätiedoin mahdollisimman pian.
Kaikkien opiskelijoiden opiskelutietoja ei saada sähköisesti. Jos opiskelija ei onnistu vahvistamaan oikeutta opiskelija-alennukseen suoraan sovelluksessa, voi käydä palvelupisteessä päivittämässä sen HSL-kortille ja ladata kortille alennushintaisen kauden. Opiskelija-alennuksen myöntämisperusteet löytyvät oheisesta linkistä: https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/alennusliput/opiskelijat.