”Tavoitteemme on, että vuoteen 2025 mennessä ainakin 30 prosenttia busseistamme kulkee sähköllä, ja tällä hetkellä näyttää, että pääsemme siihen tavoitteeseen kirkkaasti”, sanoo joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila. ”Lisäksi tämän kilpailukierroksen tuloksena myös runkolinjastomme on entistä kattavampi.”
Kilpailun kolmesta kohteesta suurimman muodostaa linjojen 18, 39 ja 40 muodostama kokonaisuus. Linjoille vaaditaan vähintään 45-paikkaisia sähköllä kulkevia nivelbusseja. Linjat ovat syksystä 2021 alkaen oranssein autoin ajettavia runkolinjoja, minkä vuoksi niiden numerot muuttuvat runkolinjakäytännön mukaisiksi: siis tasakymmenluvuiksi.
Muille kilpailutettaville linjoille edellytetään kaksiakselisia sähköbusseja. Toiseen kohteeseen kuuluvat linjat 17 ja 24 ja kolmanteen linjat 14, 37, 41 ja 42.
Yhteensä kilpailukierroksella hankittavan liikenteen osuus on HSL:n bussiliikenteestä noin kuusi prosenttia. Sen hoitamiseen tarvitaan arkipäivänä 76 bussia, ja liikenteen laajuus on vuodessa yhteensä noin 5,4 miljoonaa linjakilometriä.
Joulukuussa HSL:n hallitus päätti, että niin ikään elokuussa 2021 liikenteessä aloittava Vantaan runkolinja 570 kulkee kokonaan sähkönivelbusseilla.
Bussiliikenteen tarjouskilpailu 51/2020Kohde 263: 40 kappaletta vähintään 45-paikkaisia sähkönivelbusseja Kohde 264: 8 kappaletta kaksiakselisia vähintään 31-paikkaisia sähköbusseja Kohde 265: 28 kappaletta kaksiakselisia vähintään 31- tai 39-paikkaisia sähköbusseja Kohteiden sopimuskausi on seitsemän vuotta ja jatko-optiokaudet enintään kolme vuotta. |