Vastaajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen oli suhteellisen hyvällä tasolla, sillä vastausten keskiarvo kysymykseen ”Kuinka hyvin alueen joukkoliikenne palvelee tällä hetkellä matkustustarpeitasi?” oli 3,2 asteikolla 1–5. Arvosanoissa oli kuitenkin alueellisia eroja, ja esimerkiksi Ruskeasannassa ja Ilolassa arvosana oli vain 2,7. Tärkeimmäksi kehityskohteeksi kyselyssä nousivat bussien reitit ja vuorojen määrä. Kysyimme myös vastaajien asuinpaikkaa, työ- ja opiskelupaikkojen sijaintia sekä vapaa-ajan matkojen määränpäätä.
Järjestimme myös kaksi asukastyöpajaa, joissa pureuduimme tarkemmin kyselyssä esiin nostettuihin toiveisiin ja tarpeisiin. Koronatilanteen vuoksi työpajat pidettiin etäyhteyksien avulla. Haimme vastausta mm. siihen, kumpi on osallistujien mielestä parempi: vaihdoton matka ja pidemmät vuorovälit vai tiheästi kulkeva vaihdollinen yhteys. Puntaroimme yhteyksiä Jumboon ja Tikkurilaan sekä erilaisia vaihtoehtoja järjestää joukkoliikenne Helsingin keskustan suuntaan. Vaihtoehdoista on tärkeää keskustella ja pohtia niitä yhdessä, sillä emme voi toteuttaa läheskään kaikkia toiveita. Yritämme tarjota mahdollisimman hyvää joukkoliikennettä mahdollisimman monille, mutta taloudelliset reunaehdot asettavat suunnittelulle aika tiukat raamit.
Saimme työpajoissa syvempää ymmärrystä asukkaiden tarpeista ja toiveista. Lähdemme nyt valmistelemaan suunnitelmaluonnosta alueen joukkoliikenteestä. Olemme perehtyneet paitsi liikkumiskyselyn vastauksiin ja työpajojen antiin myös muuhun taustatietoon, esimerkiksi asukas- ja työpaikkamääriin ja nykyisten bussilinjojen käyttäjämääriin.
Suunnittelun edetessä tuomme keskusteluun eri teemoja suunnittelijoiden ylläpitämässä blogissa
Osallistu ja vaikuta Suutarilan, Siltamäen, Ruskeasannan, Ilolan, Lentoaseman, Aviapoliksen, Pakkalan, Tammiston ja Ylästön alueiden tulevaan joukkoliikenteeseen!
Kirjoita oma kommenttisi blogiin. Suunnittelijoiden kirjoitukset ovat aikajärjestyksessä uusin ensin: https://hsltuusulanvayla.blogspot.com/
Suorat linkit: