Koeajoilla testataan mm. aiempina koeajopäivinä esiintyneisiin ongelmiin tehtyjä korjauksia. Korjaukset liittyvät esimerkiksi aikataulujen pitävyyteen, asetinlaitteeseen ja länsimetron sähkösyöttöön.
Edellisten koeajojen perusteella on todettu, että tulevan metrolinjan pituus yhdistettynä ruuhka-ajan kahden ja puolen minuutin vuoroväliin aiheuttaa aiempaa enemmän haasteita liikenteen luotettavuudelle häiriötilanteissa.
- Nyt ajamme kolme eri aikataulutestiä kolmen päivän aikana. Liikenteeseen lisätään yksi juna, jota testataan eri liikennöintivaihtoehtojen kautta. Vaikutuksia aikataulun pitävyyteen arvioidaan tämän jälkeen yhdessä HSL:n kanssa, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.
Länsimetron osuudella on ennen matkustajaliikenteen aloittamista tehtävä vielä joitakin muutos- ja korjaustöitä. Mikäli kaikki nyt tiedossa olevat työt voidaan tehdä koeajoliikenteen aikana, jatkuvat koeajot keskiviikkoa lukuunottamatta keskeytyksettä siihen saakka, että matkustajaliikenne voidaan aloittaa. Keskiviikko on varattu jo suunnitelluille Länsimetro Oy:n töille.
Koeajojen tärkeimpänä tavoitteena on varmistua siitä, että matkustajille voidaan taata luotettava liikenne. Ennen matkustajaliikenteen aloittamista edellytetään vähintään kolmea häiriötöntä koeajopäivää. Tähän mennessä jokaisessa koeajossa on havaittu yksittäisiä korjaustoimenpiteitä vaativia asioita.
Länsimetron avauspäivämäärä ei vielä ole tiedossa. HSL tekee päätöksen metroliikenteen laajentamisesta Matinkylään, kun HKL:n käyttöönottoon tarvitsema aika on selvillä. Kun metron matkustajaliikenne Matinkylään alkaa, nykyiset suorat bussiyhteydet liikennöivät metron kanssa päällekkäin ja metron liityntälinjastoon siirrytään aikaisintaan vuoden 2018 alussa.
Tutustu metroliikenteen laajentumiseen ja liityntäbussilinjastoon www.hsl.fi/lansimetro
Lue myös uutinen HKL:n tuotannon esivaiheesta