Liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 esitetyt muutokset tulevat pääsääntöisesti voimaan joko kesäliikenteen alkaessa 17.6.2019 tai syysliikenteeseen siirryttäessä 12.8.2019. Liikennöintisuunnitelma perustuu HSL:n vuoden 2019 talousarviossa varattuun rahoitukseen sekä vuosien 2019–2021 toiminta- ja taloussuunnitelmaan.
Linjat 58 ja 551 muuttuvat runkolinjoiksi 500 ja 510
Runkolinjojen 500 ja 510 perustaminen on yksi isoimpia liikennöintisuunnitelmassa 2019–2020 esitettyjä muutoksia. Runkolinja 500 korvaa Helsingin sisäisen linjan 58 ja runkolinja 510 korvaa seutulinjan 551 syysliikenteen alkaessa elokuussa 2019. Linja 500 kulkee reitillä Itäkeskus(M)–Herttoniemi–Pasila–Meilahti–Munkkiniemi–Munkkivuori ja linja 510 reitillä Herttoniemi(M)–Pasila–Meilahti–Munkkiniemi–Tapiola–Westendinasema.
Runkobussilinjoja nopeutetaan useilla toimilla, joiden yhteisvaikutuksella saadaan liikennöinnistä nopeampaa ja täsmällisempää. Runkolinjoilla on käytössä avorahastus, jolloin kyytiin voi nousta myös keskiovesta. Pysäkkiväliä harvennetaan paikoin – runkolinjoilla tavoiteltava pysäkkiväli on keskimäärin noin 600 metriä.
Molempien runkolinjojen vuoroväli on ruuhka-aikana 6 minuuttia ja arjen päiväliikenteessä 12 minuuttia. Iltaisin ja viikonloppuisin linjat kulkevat 15–20 minuutin välein.
Liikennöintisuunnitelmilla on oma nettisivu
Liikennöintisuunnitelmia varten on perustettu oma nettisivu, jonne kootaan tulevien vuosien suunnitelmat. Voit antaa palautetta suunnitelmasta kirjoittamalla kommenttisi Liikennöintisuunnitelma 2019–2020-sivulle. Palautetta voit jättää 9.12.2018 saakka.
HSL:n suunnittelijat perehtyvät kommentteihin ja tarkastelevat liikennöintisuunnitelmaa niiden valossa.
HSL:n hallitus käsittelee liikennöintisuunnitelmaa kokouksessaan 22. tammikuuta 2019.